Els músics de flabiol i bombo

Durant el segle XIX, la modernització i la industrialització va comportar grans canvis culturals en el nostre país. En el cas de la música popular, van aparèixer nous instruments (acordió, manubri...) que van substituir-ne els vells, de la mà de l'arribada de noves formes musicals i de ball. A més, els moviments demogràfics van alterar les formes de sociabilitat, i les músiques que hi estaven relacionades.

El flabiol, instrument fins llavors omnipresent en bona part del país, va anar desapareixent, i va quedar relegat a posar música en actes que havien anat quedant ritualitzats o fossilitzats, com certs balls de festa major, festes religioses, aplecs, o en l'acompanyament de figures festives. O com a part integrant de la cobla moderna, amb un paper molt diferent del que havia tingut fins llavors.

Però, en aquest procés, hi va haver una excepció: en una zona difícil de delimitar, i que agruparia el Montseny i la conca de la Tordera, els flabiolaires es van adaptar als nous gustos musicals, i van liderar la música de ball de la mateixa manera com en altres comarques ho feien els acordionistes o els violinistes. Van canviar els antics tamborinos per timbals plans, i van introduir el redoble (i van anomenar aquesta timbals com a "bombo", per la posició amb que els duien penjats). I diversos artesans, tots de la zona d'Arbúcies, van elaborar flabiols d'altíssima qualitat.

Aquests flabiolaires, coneguts com a "músics de flabiol i bombo", es van mantenir en actiu fins als anys trenta del segle XX, quan la despoblació del territori va fer desaparèixer moltes ocasions d'actuació, i les orquestrines els van substituir en les poblacions una mica més grans. A la postguerra van tenir un revifalla, a causa de la situació econòmica general, i fins i tot van influir flabiolaires d'altres territoris, però aquesta va ser puntual i no va aturar-ne la desaparició amb el creixement econòmic dels anys seixanta.

Per sort, diversos d'aquests flabiolaires van poder ser localitzats i entrevistats, i fins i tot enregistrats, durant el temps del redescobriment de la música popular i tradicional, i gràcies a això avui podem conèixer i fer reviure aquest sorprenent i ric fenomen musical.

Per a saber-ne més: Rafel Mitjans i Teresa Soler: "Músics de flabiol i bombo. Els flabiolaires del rodal d'Arbúcies". Editorial Alta Fulla, 1993. ISBN: 84-7900-041-4

Algunes imatges:



Joan Roig, (a) el Nan, músic de Calella. La imatge l'hem treta del blog El sac de gemecs



Posiblement Josep Pidelaserra, conegut com Manel de Castellbisbal. Vilafranca del Penedès (Alt Penedès), Arxiu Cuyàs, 1939.



Els germans Joan i Vicenç Clapés (Arbúcies, 1985)



En Josep Verdaguer (a) Roviretes, pescat de la web de la Marie Hulsens



En Josep Verdaguer (a) Roviretes (no tinc més dades de la imatge)



En Quirze Perich, segurament amb els gegants de Mataró. La imatge l'hem treta del facebook de "Andreu Mataró Retro".


Comentaris